Sveriges snabbaste Audi sida-uppdateras dagligen!

Sveriges snabbaste Audi sida-uppdateras dagligen!

Om bloggen

Audifansite.se med dagliga uppdateringar är skriven för Audi entusiater av en Audi entusiast . En blogg helt oberoende och fristående från Audi. Här kommer Audi nyheter av olika slag presenteras filtrerade av en entusiast. Jag kommer även att skriva om mina egna upplevelser och erfarenheter när jag fått möjligheten att köra ett antal av Audis snabbaste modeller! Jag kommer även att smyga med någon nyhet från VW ibland... Däck intresserar mig också mycket så det kommer också säkert hända att det blir en eller annan sådan nyhet.

Välkommen!

Audi Matrix LED teknik debuterar hösten 2013 i A8:an!

Vorsprung durch technikPosted by Nisse Fri, June 28, 2013 17:13:46

Den nya tekniken kallas Matrix LED-teknik. På Audibilar med Matrix LED-teknik är LED-strålkastarna uppdelade i ett stort antal små enskilda dioder. Dessa arbetar tillsammans med linser eller reflektorer. En speciell styrenhet gör att dioderna lyser efter vilka specifika villkor som är aktiverade, ibland nedtonade eller t.o.m. avstängda. På detta sättet får man optimal belysning i varje given situation. En ytterligare fördel- den vridbara strålkastar mekanismen behövs inte längre.

I nya Audi A8 med Matrix systemet installerat har 25 kraftfulla lysdioder funktioner. De är grupperade efter fem i en reflektor. Med ljusomkopplaren i läget automatisk och när helljuset är på, är Matrix-systemet aktivt i hastigheter över 30 km/h (motorväg) eller 60 km/h (bebyggt område).


Audi Matrix LED-tekniken gör det möjligt att köra utan att blända mötande trafik trots att helljuset är på. En speciell kamera "ser" mötande trafik. På grundval av detta, blir det område där den mötande bilen befinner sig mindre upplyst. Ju närmare det mötande fordonet kommer desto flera lysdioder dämpas eller stängs av. Området runt den mötande bilen kommer att däremot vara fullt upplyst...

Klicka på bilden och läs mer om du blev intresserad...

MQB igen!

Vorsprung durch technikPosted by Nisse Tue, February 21, 2012 19:28:59

Detaljerad artikel om alla system som inbegrips i nya MQB conceptet bl.a. VAQ(se nedan)

citat: Volkswagen har arbetat med Haldex under ett antal år för att utveckla en elektroniskt styrd mekanisk differentialbroms som Volkswagen kallar VAQ. Liknande Haldex kopplingen som används i Volkswagens 4motion AWD modeller använder VAQ en Multi Plate koppling som elektroniskt modulerar kraft till antingen vänster eller höger framhjul där det behövs bäst. Denna torque vectoring resulterar i att kraften går till det hjul som behöver det mest. I torra situationer, t.ex. vid extrem kurvtagning där det inre framhjulet har förlorat dragkraft, fördelas kraften till ytterhjulet istället (så länge det inre hjulet fortfarande slirar). Ingenjörer som har testat detta system omfattande säger att du bokstavligen kan känna hur fronten drar sig runt kurvan."

Intressant att de testat systemet på 24 h på Nurburgring och att det har skillnad visar grafen.

Audi A3 e-tron Concept

Vorsprung durch technikPosted by Nisse Tue, April 19, 2011 19:08:47

Det här är kanske ingen prestandabil i ordets rätta bemärkelse. Fast å andra sidan kan prestanda vara annat än snabba 0-200 km/h tider... Design i världsklass t.ex. som jag tycker att A3e-tron concept är ett exempel på...

Nedlastad A5??? Nej Nej!

Vorsprung durch technikPosted by Nisse Sat, April 16, 2011 21:31:05

Framtidens fjädring - chassi månne??? Här går det som tåget i kurvorna...