Sveriges snabbaste Audi sida-uppdateras dagligen!

Sveriges snabbaste Audi sida-uppdateras dagligen!

Om bloggen

Audifansite.se med dagliga uppdateringar är skriven för Audi entusiater av en Audi entusiast . En blogg helt oberoende och fristående från Audi. Här kommer Audi nyheter av olika slag presenteras filtrerade av en entusiast. Jag kommer även att skriva om mina egna upplevelser och erfarenheter när jag fått möjligheten att köra ett antal av Audis snabbaste modeller! Jag kommer även att smyga med någon nyhet från VW ibland... Däck intresserar mig också mycket så det kommer också säkert hända att det blir en eller annan sådan nyhet.

Välkommen!

audifansite besöker rallyfabriken!

Audi nyheterPosted by Nisse Tue, November 11, 2014 07:51:31

Vi har fått äran att besöka en riktig rallybilsfabrik och träffa ägaren och rallyföraren Fredrik Donner.

Det första och största intrycket är storskaligheten i verksamheten, för här i verkstaden byggs det faktiskt rallybilar på beställning och även till den egna verksamheten, vid vårt besök är det mycket på gång, två S1-E2, två quattro A2 är under uppbyggnad och en quattro 10v som ska original renoveras.

Alla bilar står på egna jiggar och svårigheterna med att passa in C-tak stolparna på S1-E2 byggen förklaras på ett bra sätt och en jaha pollett trillar ner.

I andra delen av lokalen står det tre bilar under skynken den ena är en replika av Stigs Blomquists quattro med blå/gul dekor. Den andra är en quattro A2 gr-B som väntar på motorn. Växellådan och bakaxeln sitter redan på plats med Rampdiffar på alla tre platser, den främre är lite hårdare ställd för att dra bilen ur kurvorna utan att bakvagnen ska kliva ut i ett bredare spår än nödvändigt. Den tredje är den 10v som ska renoveras. Fredrik förklarar att de delar som saknas eller är svåra att få tag på kan nytillverkas i egen regi. Fredrik utropar “Här är ett extra stöd till växellådan som träs över och utanpå lagerhuset på utgåendeaxel till bakaxeln, stödet bultas sedan i kardantuneln”. Vi får syn på något gult som lockar min nyfikenhet, en orginal kamremskåpa från Audi-sport i kevlar, lätt som en tom rulle toalettpapper men stabil som om den vore gjord i metall.

Motorerna är inget som Fredrik Donner skojar om “Ingen av mina kunder ska behöva ringa och berätta att de har stannat ute på någon sträcka med motorhaveri”

Motorerna byggs enligt gällande reglementet med aluminiumblock “hittar vi orginalblock så modifierar vi dem med nya egna foder i stål och fräser extraspår i blocket runt cylindrarna för att förbättra kylningen”. “Annars så gjuter vi nya aluminiumblock också”. Viktiga punkter för en hållbar motor som tål att köras är balanseringen av den och att få kontroll på värmen från motorn och även strålningsvärmen under huven säger Fredrik. Vanligen lägger vi oss runt 460Hk då laddar vi 1,7bar, i mappningen av Bosch insprutningen lägger vi in begränsningar på varvtal temperatur och oljetryck.

Fredrik Donner har tidigare jobbat som teknikkonsult för de största motorfabrikanterna i värden och har även en gedigen karriär som rallyförare, till de större meriterna hör en andraplats i rally VM grupp-N 1987, som bästa privatförare någonsin.

I Framtids planerna finns ett rallybilsmuseum “ inga låtsas bilar utan bara riktiga rallybilar som har tävlat“ säger Fredrik. Mot slutet av besöket ringer det i Fredriks telefon och samtalet förs på engelska. Det var biltransporten förklarar han, det är min Lancia 037 som är på väg en sådan har jag alltid velat ha.

Klicka på bilden för att komma till bildgalleriet


// Fredrik