Sveriges snabbaste Audi sida-uppdateras dagligen!

Sveriges snabbaste Audi sida-uppdateras dagligen!

Om bloggen

Audifansite.se med dagliga uppdateringar är skriven för Audi entusiater av en Audi entusiast . En blogg helt oberoende och fristående från Audi. Här kommer Audi nyheter av olika slag presenteras filtrerade av en entusiast. Jag kommer även att skriva om mina egna upplevelser och erfarenheter när jag fått möjligheten att köra ett antal av Audis snabbaste modeller! Jag kommer även att smyga med någon nyhet från VW ibland... Däck intresserar mig också mycket så det kommer också säkert hända att det blir en eller annan sådan nyhet.

Välkommen!

audifansite provkör nya TT 2,0 TFSI quattro S-tronic.

Audi nyheterPosted by Nisse Mon, January 19, 2015 07:15:40

Efter att ha torrkört ett par olika modeller av nya TT var det äntligen dags att få köra på riktigt. Redan på parkeringen såg den vita gnistrande bilen riktigt snabb ut. Nya TT bär tydligt arvet från tidigare generationer av Audi TT, men det är egentligen bara takbågens form, de markerade hjulhusen och storleken på bilen som är desamma. Det visar sig att Audis designers har lyckats skapa en helt ny ultramodern TT och ändå lyckats behålla TT arvet. Ingen kommer att missa att det är en Audi TT men inte heller att det är nya Audi TT. (Jag vet inte om det är den vita färgen som gör det, men jag ser tydliga drag från quattro concept i nya TT.)

Med nyckeln i fickan (nyckeln har för övrigt ett nytt utseende) glider jag ner i förarstolen och hinner precis kasta en blick över instrumentpanelens alla detaljer när varvräknaren och hastighetsmätaren snyggt glider upp ur mörkret på den 12,3 tum stora skärmen. Mellan visartavlorna vrider sig ett TT-märke en liten stund. Ett lätt tryck på startknappen utan att sätta foten på bromsen får mätarna att vakna till liv och lysa upp, med foten på bromsen och ett nytt lätt tryck på startknappen far visarna runt tavlorna som på alla nya Audibilar och motorn harklar igång med en snärt. Instrumentpanelen, inredningsdesignen och byggkvaliteten i nya TT saknar helt motstycke i klassen, frågan är om den inte bräcker samtliga inredningar i alla sportbilar upp till tvåmiljonersklassen. Den digitala instrumentpanelen är så pass fin att man glömmer att den är digital, instrumentrundlarna är lika tydliga som om de vore vanliga analoga. Men det är när man byter vy och instrumenten förvandlas till en navigationskarta som upptar nästan hela ytan som det stora skådespelet tar plats. Zoomfunktionen styrs med MMI-vredet eller rullen på den vänstra rattekern och justeras zoomningen på kartan samtidigt som man kör vrider sig kartan i 3D, det är så nära rymdskepp man kan komma i en seriös och positiv mening. Det gör att man vill ta fram stora kartbilden så fort man ser ett par fina kurvor och zooma in precis i rätt läge, i huvudet ekar då röster om protontorpeder och dödsstjärnor.


(Klicka på bilden för att komma till bildgalleriet)

Bakom alla paneler och displayer har det också skett utveckling, 50 kg mindre vikt och 4 cm längre axelavstånd än föregångaren. Men eftersom karosslängden på nya TT är i stort sett oförändrad mot förra TT, har hjulen därmed hamnat längre ut i hörnen vilket gör att nya TT är ännu mera balanserad än sin föregångare. Med quattro och S-tronic landar tjänstevikten på 1410 kg och under högerfoten finns 230 hk till ditt förfogande för att sätta fart på bilen. Direkt efter att växelspaken har lagts i läge D känns det att nya TT är på hugget, för att hålla den på plats krävs lite mera tryck på bromsen än hos andra Audibilar. Det är inte störande eller otäckt, bara en känsla av nerv och alerthet. Lättheten och den kanske lite trånga coupén gör körningen riktigt rolig och en mysig atmosfär infinner sig. Fjädringen är hård i grunden och i Dynamicläge blir den bara lite hårdare, men den blir mycket mer krängstyv. Trots kalla regnvåta januarivägar tappar inte TT fattningen eller greppet ens vid kraftiga provokationer, det märks och känns att chassiet kommer att klara av den ökade effekten som kommer i framtiden. S-troniclådan gör som vanligt ett superjobb och växlar som om den vore kopplad till ryggraden på föraren, borta är också de retfulla uppväxlingarna vid maxvarv och vid gasuppsläpp på höga varvtal. Nerväxlingarna sker med varvtalsmöte och det rappar ur de två ändrören på ett sätt som bara hörts i S eller RS bilar tidigare. Känslan i nya TT 2.0 TFSI quattro S-tronic sätter till och med förra generationens TT-S i skuggan. Nöjet att få ratta en TT av nya sorten startar på 360 000 kr (FWD 2,0 TDI ULTRA), testbilens grundpris är 411 000 kr. Stora summor, men då konkurrenterna från Porsche och Mercedes-Benz kostar minst ytterligare hundra tusen måste nya TT kallas prisvärd. Att nya TT känns som att den borde kosta en miljon gör saken bara tydligare.



Audi Prologue pilot driving

Audi nyheterPosted by Nisse Wed, January 07, 2015 07:22:29


2015 Audi A7 FL

Audi nyheterPosted by Nisse Sun, November 23, 2014 18:37:34
Tornado gray! Tack till Bilmetro Hudiksvall!



Audi Prologue concept

Audi nyheterPosted by Nisse Wed, November 19, 2014 17:43:43
Lichtes första jobb som skall visa vägen för framtida design för Audis bilar



audifansite besöker rallyfabriken!

Audi nyheterPosted by Nisse Tue, November 11, 2014 07:51:31

Vi har fått äran att besöka en riktig rallybilsfabrik och träffa ägaren och rallyföraren Fredrik Donner.

Det första och största intrycket är storskaligheten i verksamheten, för här i verkstaden byggs det faktiskt rallybilar på beställning och även till den egna verksamheten, vid vårt besök är det mycket på gång, två S1-E2, två quattro A2 är under uppbyggnad och en quattro 10v som ska original renoveras.

Alla bilar står på egna jiggar och svårigheterna med att passa in C-tak stolparna på S1-E2 byggen förklaras på ett bra sätt och en jaha pollett trillar ner.

I andra delen av lokalen står det tre bilar under skynken den ena är en replika av Stigs Blomquists quattro med blå/gul dekor. Den andra är en quattro A2 gr-B som väntar på motorn. Växellådan och bakaxeln sitter redan på plats med Rampdiffar på alla tre platser, den främre är lite hårdare ställd för att dra bilen ur kurvorna utan att bakvagnen ska kliva ut i ett bredare spår än nödvändigt. Den tredje är den 10v som ska renoveras. Fredrik förklarar att de delar som saknas eller är svåra att få tag på kan nytillverkas i egen regi. Fredrik utropar “Här är ett extra stöd till växellådan som träs över och utanpå lagerhuset på utgåendeaxel till bakaxeln, stödet bultas sedan i kardantuneln”. Vi får syn på något gult som lockar min nyfikenhet, en orginal kamremskåpa från Audi-sport i kevlar, lätt som en tom rulle toalettpapper men stabil som om den vore gjord i metall.

Motorerna är inget som Fredrik Donner skojar om “Ingen av mina kunder ska behöva ringa och berätta att de har stannat ute på någon sträcka med motorhaveri”

Motorerna byggs enligt gällande reglementet med aluminiumblock “hittar vi orginalblock så modifierar vi dem med nya egna foder i stål och fräser extraspår i blocket runt cylindrarna för att förbättra kylningen”. “Annars så gjuter vi nya aluminiumblock också”. Viktiga punkter för en hållbar motor som tål att köras är balanseringen av den och att få kontroll på värmen från motorn och även strålningsvärmen under huven säger Fredrik. Vanligen lägger vi oss runt 460Hk då laddar vi 1,7bar, i mappningen av Bosch insprutningen lägger vi in begränsningar på varvtal temperatur och oljetryck.

Fredrik Donner har tidigare jobbat som teknikkonsult för de största motorfabrikanterna i värden och har även en gedigen karriär som rallyförare, till de större meriterna hör en andraplats i rally VM grupp-N 1987, som bästa privatförare någonsin.

I Framtids planerna finns ett rallybilsmuseum “ inga låtsas bilar utan bara riktiga rallybilar som har tävlat“ säger Fredrik. Mot slutet av besöket ringer det i Fredriks telefon och samtalet förs på engelska. Det var biltransporten förklarar han, det är min Lancia 037 som är på väg en sådan har jag alltid velat ha.

Klicka på bilden för att komma till bildgalleriet


// Fredrik



Test av nya FL A6 Allroad

Audi nyheterPosted by Nisse Tue, November 04, 2014 06:59:33


Nya TT:n testas

Audi nyheterPosted by Nisse Tue, September 09, 2014 18:39:40
Det verkar vara en rejäl förbättring mot föregående modell!



Mystisk TT på "ringen"

Audi nyheterPosted by Nisse Tue, August 05, 2014 21:31:17
En TTS med femma? Förmodligen en s.k. mula för kommande TT RS!



Next »