Sveriges snabbaste Audi sida-uppdateras dagligen!

Sveriges snabbaste Audi sida-uppdateras dagligen!

Om bloggen

Audifansite.se med dagliga uppdateringar är skriven för Audi entusiater av en Audi entusiast . En blogg helt oberoende och fristående från Audi. Här kommer Audi nyheter av olika slag presenteras filtrerade av en entusiast. Jag kommer även att skriva om mina egna upplevelser och erfarenheter när jag fått möjligheten att köra ett antal av Audis snabbaste modeller! Jag kommer även att smyga med någon nyhet från VW ibland... Däck intresserar mig också mycket så det kommer också säkert hända att det blir en eller annan sådan nyhet.

Välkommen!

audifansite provkör nya TT 2,0 TFSI quattro S-tronic.

Audi nyheterPosted by Nisse Mon, January 19, 2015 07:15:40

Efter att ha torrkört ett par olika modeller av nya TT var det äntligen dags att få köra på riktigt. Redan på parkeringen såg den vita gnistrande bilen riktigt snabb ut. Nya TT bär tydligt arvet från tidigare generationer av Audi TT, men det är egentligen bara takbågens form, de markerade hjulhusen och storleken på bilen som är desamma. Det visar sig att Audis designers har lyckats skapa en helt ny ultramodern TT och ändå lyckats behålla TT arvet. Ingen kommer att missa att det är en Audi TT men inte heller att det är nya Audi TT. (Jag vet inte om det är den vita färgen som gör det, men jag ser tydliga drag från quattro concept i nya TT.)

Med nyckeln i fickan (nyckeln har för övrigt ett nytt utseende) glider jag ner i förarstolen och hinner precis kasta en blick över instrumentpanelens alla detaljer när varvräknaren och hastighetsmätaren snyggt glider upp ur mörkret på den 12,3 tum stora skärmen. Mellan visartavlorna vrider sig ett TT-märke en liten stund. Ett lätt tryck på startknappen utan att sätta foten på bromsen får mätarna att vakna till liv och lysa upp, med foten på bromsen och ett nytt lätt tryck på startknappen far visarna runt tavlorna som på alla nya Audibilar och motorn harklar igång med en snärt. Instrumentpanelen, inredningsdesignen och byggkvaliteten i nya TT saknar helt motstycke i klassen, frågan är om den inte bräcker samtliga inredningar i alla sportbilar upp till tvåmiljonersklassen. Den digitala instrumentpanelen är så pass fin att man glömmer att den är digital, instrumentrundlarna är lika tydliga som om de vore vanliga analoga. Men det är när man byter vy och instrumenten förvandlas till en navigationskarta som upptar nästan hela ytan som det stora skådespelet tar plats. Zoomfunktionen styrs med MMI-vredet eller rullen på den vänstra rattekern och justeras zoomningen på kartan samtidigt som man kör vrider sig kartan i 3D, det är så nära rymdskepp man kan komma i en seriös och positiv mening. Det gör att man vill ta fram stora kartbilden så fort man ser ett par fina kurvor och zooma in precis i rätt läge, i huvudet ekar då röster om protontorpeder och dödsstjärnor.


(Klicka på bilden för att komma till bildgalleriet)

Bakom alla paneler och displayer har det också skett utveckling, 50 kg mindre vikt och 4 cm längre axelavstånd än föregångaren. Men eftersom karosslängden på nya TT är i stort sett oförändrad mot förra TT, har hjulen därmed hamnat längre ut i hörnen vilket gör att nya TT är ännu mera balanserad än sin föregångare. Med quattro och S-tronic landar tjänstevikten på 1410 kg och under högerfoten finns 230 hk till ditt förfogande för att sätta fart på bilen. Direkt efter att växelspaken har lagts i läge D känns det att nya TT är på hugget, för att hålla den på plats krävs lite mera tryck på bromsen än hos andra Audibilar. Det är inte störande eller otäckt, bara en känsla av nerv och alerthet. Lättheten och den kanske lite trånga coupén gör körningen riktigt rolig och en mysig atmosfär infinner sig. Fjädringen är hård i grunden och i Dynamicläge blir den bara lite hårdare, men den blir mycket mer krängstyv. Trots kalla regnvåta januarivägar tappar inte TT fattningen eller greppet ens vid kraftiga provokationer, det märks och känns att chassiet kommer att klara av den ökade effekten som kommer i framtiden. S-troniclådan gör som vanligt ett superjobb och växlar som om den vore kopplad till ryggraden på föraren, borta är också de retfulla uppväxlingarna vid maxvarv och vid gasuppsläpp på höga varvtal. Nerväxlingarna sker med varvtalsmöte och det rappar ur de två ändrören på ett sätt som bara hörts i S eller RS bilar tidigare. Känslan i nya TT 2.0 TFSI quattro S-tronic sätter till och med förra generationens TT-S i skuggan. Nöjet att få ratta en TT av nya sorten startar på 360 000 kr (FWD 2,0 TDI ULTRA), testbilens grundpris är 411 000 kr. Stora summor, men då konkurrenterna från Porsche och Mercedes-Benz kostar minst ytterligare hundra tusen måste nya TT kallas prisvärd. Att nya TT känns som att den borde kosta en miljon gör saken bara tydligare.




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.